Kedves Olvasó!
Hogyan tehetjük érdekesebbé a történelemórát, könnyebbé az otthoni munkát, ismétlést? Hogyan kelthetjük fel a diákok érdeklődését egy-egy történelmi téma iránt? Az alábbi posztban a Zanza.tv oldal egy videóján keresztül szeretnék egy ezekkel a kérdésekkel kapcsolatos alternatívát bemutatni: hogy milyen célokra és hogyan használhatjuk a hasonló jellegű online tananyagokat a történelemoktatásban.
A Zanza.tv oldalon a videók rövid, "zanzásított" formában prezentálják az egyes témakörökhöz kapcsolódó legfontosabb tudnivalókat. Úgy vélem, hogy a weblap kiválóan használható otthoni, önálló munkára, de a tanórába is integrálható -- az igazat megvallva éppen sokoldalú felhasználhatósága miatt esett erre a forrásra a választásom. Látható, hogy a videók alatt hasznos linkeket, további tananyagokat helyeztek el, de felhívták a figyelmet a korábban megszerzett, a továbblépéshez elengedhetetlen ismeretekre is (ezek segítségével akár az órán is ismételhetünk) -- pont ez az, ami miatt kiválóan alkalmasak a rövidfilmek a kifordított osztályterem munkamódszerére is, nem beszélve arról, hogy a leírások adott esetben a tanárok számára is informatív részletek rejthetnek...
A konkrét példában a Rákosi-korszakot bemutató videót vizsgáltam. Az anyag felhasználására a már említetteken kívül további lehetőségek mutatkoznak: bevethetjük a téma megbeszélése előtt, figyelemfelkeltő, ráhangolódó feladatként is. Ebben az esetben ajánlatos instrukciókkal támogatni a tevékenységet: pl. tehetünk fel kérdéseket. Teljesíthetőek voltak-e az ún. munkatervek? Hogyan nevezték a rendszer (vélt és valós) ellenségei ellen fellépő állami szervet? Mi az ún. "csengőfrász"? Mikor volt a Rajk-per, mit értünk koncepciós per alatt? Az óra menetének sorrendjében feltett kérdések megválaszolásával, részletesebb kifejtésével lényegében óravázlatot adunk a diákoknak, de egyszerre kombináljuk mindezt a "kérdve kifejtés" módszerével is, hiszen a korábban megadott szempontokra mindenekelőtt a diákok reagál(hat)nak.
A digitális tananyagforrás megtekintését követően az fogott meg leginkább, hogy az mennyire szemléletes és befogadható módon ragadta meg a tárgyalt témát -- a készítők nagyon sokat tettek azért, hogy produktumuk hasznára váljon a diákoknak.
Vegyünk egy példát: a mellékelt képek alatt a narrátor az erőltetett iparosításról, teljesíthetetlen munkatervekről, az ország igényeinek és adottságainak figyelmen kívül hagyásáról beszél. A képeket viszont nemcsak egyszerűen beszúrják, mint egy Powerpoint-prezentáció esetében, hanem az alapképet frissítik, újakat helyeznek el rajta, ütköztetik őket, hangeffektekkel illusztrálják. (Az alábbi, a videó alatt készült képernyőképek talán megfelelően illusztrálják az említett jellemzőket.)
A kiválasztott digitális tananyagforrás alkalmazásának hasznát tehát leginkább abban látom, hogy tömörségre, érthetőségre törekszik, miközben látványos marad, és a termék rendkívül sokrétűen, színesen felhasználható marad: az integrálás csak a tanár fantáziáján múlik...